Programovanie LEGO robotov pomocou NXC

Späť na zoznam krúžkov

Názov kurzu: Rozhýbme LEGO NXT pomocou jazyka NXC

Vyučovací jazyk: slovenčina

Rozsah kurzu: 28 stretnutí (október 2014 – máj/jún 2015)

Odporúčaný vek: 12 – 18 rokov

Predpokladaný termín: bude čoskoro upresnený

Cena kurzu: 49€/polrok, 93€/rok – v cene je zahrnuté – 60-minútový webinár raz do týždňa, zadávanie zadaní pre samostatnú prácu, offline konzultácie počas týždňa podľa potreby, kontrola zadaní, využívanie elearningového prostredia na komunikáciu s lektorom, ale aj s ostatnými študentmi

Materiálne požiadavky: počítač, základná sada NXT LEGO Mindstorms

Vstupné požiadavky na študenta: žiak by mal mať zvládnuté základné operácie s počítačom (zapnutie, vypnutie, práca s internetom, práca so súbormi – kopírovanie, presúvanie, ukladanie), komunikáciu prostredníctvom internetu (e-mail, disk. fórum, chat), inštaláciu potrebných programov. Záujem o robotiku, chuť si vytvoriť vlastného robota a naučiť ho niečo robiť. Predchádzajúce skúsenosti s programovaním sú vítané (Baltík, Imagine, či akýkoľvek iný jazyk).

Stručný popis kurzu:
LEGO robotické stavebnice vznikli s cieľom priblížiť deťom základy robotiky a programovania. Zo stavebnice je možnosť si vytvoriť robotov podľa návodov, ale aj podľa vlastnej kreativity. Stavebnica poskytuje 3 motory, ktoré nechávajú priestor na rozhýbanie robota, či už ako klasické auto, alebo žeriav. Taktiež sú k dispozícii rôzne senzory, ktoré uľahčujú pohyb v priestore, alebo poskytujú možnosť väčšieho využitia (kódový trezor, robot sledujúci čiernu čiaru,…).

Kurz bude zameraný na základy programovania týchto LEGO robotických stavebníc. Je určený hlavne pre tých, ktorí majú za sebou programovanie v grafickom prostredí a chceli by sa naučiť niečo iné, alebo aj pre začiatočníkov, ktorí majú chuť sa naučiť programovať LEGO pomocou jazyka NXC.

Jazyk NXC je skratkou Not eXactly C, čo (ako názov hovorí) bude programovanie pomocou „písania príkazov“. Jazyk zahŕňa základy C, ale taktiež sa v niektorých maličkostiach odlišuje. Na druhej strane poskytuje väčšie možnosti ako samotné grafické prostredie, je možné vytvárať komplexnejšie riešenia na jednotlivé problémy.

Predbežný obsah kurzu:

  1. Inštalácia prostredia, pohyb robota vpred
  2. Pohyb robota v štvorci inteligentnejšie
  3. Pohyb v špirále – premenné, náhodné prvky
  4. Rozhoduj sa podľa okolia – tlakový senzor
  5. Svetelný senzor a počítanie čiar
  6. Sledovanie čiary na “sto” spôsobov
  7. Ultrazvukový senzor
  8. Udržiavanie vzdialenosti – zložené podmienky
  9. Ono sa to ozýva – tóny
  10. Ďalšie možnosti motorov
  11. Časovače
  12. Kreslenie po displeji
  13. Hra na NXT
  14. Bludisko pre robota
  15. Zápis do súborov

Čo zvládne študent po skončení kurzu:
Po absolvovaní kurzu bude študent pri zadaní problému vedieť zanalyzovať ho. Navrhnúť robota – premyslieť si aké rôzne senzory bude potrebovať, ako najlepšie rozmiestniť motory, kam presunúť ťažisko. Okrem riešenia konštrukčných problémov bude schopný premyslieť si program, ktorý bude schopný napísať pomocou jednotlivých príkazov a následne stiahne do kocky NXT. Bude mať plnú prípravu, s ktorou sa môže zúčastniť rôznych robotických súťaží:
– RoboCup Junior – http://robotika.sk/rcj/
– Istrobot – http://www.robotika.sk/contest/2014/
– Trenčiansky robotický deň – http://www.trencianskyrobotickyden.sk/
– Robotický Battle na Alejovej – http://robotickybattle.tk/

Lektor: Jana Bátoryová

bathoryova

Stručná prax lektora: Počas svojej strednej školy som sa zúčastnila aj Korešpondenčného seminára z programovania a taktiež Olympiády v Informatike aj na celoštátnej úrovni. Okrem toho som sa zúčastnila aj ďalších programátorských súťaží. Momentálne idem študovať Obecnú Informatiku na vysokú školu v Prahe.

 Späť na zoznam krúžkov